Blog: Recycling, hoe gaat dat in zijn werking bij Van der Ven?

Blog: Recycling, hoe gaat dat in zijn werking bij Van der Ven?

Als de auto niet meer de weg op mag doordat bijvoorbeeld de auto technisch of economisch total loss verklaard is, wordt dit een sloopauto genoemd. De sloopauto wordt eerst afgemeld door een erkend RDW autodemontagebedrijf. Van der Ven is aangesloten bij de RDW en hiermee bevoegd om voertuigen af te melden voor demontage.

Van der Ven gaat op een milieuvriendelijke manier te werk. Eerst worden de schadelijke stoffen zoals: olie, brandstof, versnellingsbakolie en ruitenwisservloeistof uit de sloopauto verwijderd. De wielen worden gedemonteerd, daarna wordt er gecontroleerd of de banden nog voldoende profiel hebben. Wanneer de wielen in slechte staat verkeren worden de banden eraf gehaald en in de bandenhal opgeslagen. Vervolgens worden deze banden opgehaald voor recycling. Ook de accu’s worden verwijderd uit de auto en ook in een bak opgeslagen voor transport.

Onder andere de banden en accu’s worden hergebruikt. De banden dienen bijvoorbeeld voor korrels voor kunstgrasvelden, maar ook voor asfalt met als doel een stiller wegdek te creëren. Nog een voorbeeld is rubbermatten voor in een (buiten)speeltuin. De accu’s kunnen een tweede leven bieden voor nieuwe accu’s of batterijen doordat het nikkel en kobalt hergebruikt wordt.  

De bruikbare onderdelen worden zorgvuldig gecontroleerd en daarna gedemonteerd. Bij bruikbare onderdelen moet je denken aan de koplampen, motoren, versnellingsbakken en plaatwerk. Deze worden naderhand in het magazijn opgeslagen. Van de gebruikte auto onderdelen worden duidelijke foto’s gemaakt. Deze worden vervolgens op de webshop geplaatst. De auto onderdelen liggen geordend in de betreffende vakken of stellingen. We kunnen de klanten dan zo snel mogelijk verder helpen.

Nadat er alleen nog een autowrak overblijft, wordt het autowrak door een kraan in een autopers gezet waarin de auto plat wordt gedrukt. Het doel van het platdrukken is om meer autowrakken te kunnen transporteren. De autowrakken worden hierna vervoerd naar een ARN-shredderbedrijf. Het overgebleven autowrak wordt versnippert in kleine metaaldeeltjes. Het versnipperen gaat door middel van een shredder oftewel autoversnipperaar. Het autowrak komt met een kraan of door middel van een lopende band in de shredder terecht. Het autowrak wordt dan verpulverd door de draaiende, vlijmscherpe onderdelen.

De overgebleven deeltjes van de auto worden in een Post Shredder Technologie fabriek van ARN gescheiden. In de (PST)-fabriek word doormiddel van magneten en triltafels de deeltjes gescheiden in: metalen, kunststoffen, vezels en mineralen. Het overgebleven koper kan hergebruikt worden voor kabels en bovenleidingen, het overgebleven aluminium kan dienen voor hergebruik van blikjes, het overgebleven ijzer kan gebruikt worden voor gewapend beton van woningen en het overgebleven roestvrijstaal is eventueel te gebruiken voor staalconstructies. Gemiddeld wordt 98,3 procent van de auto gerecycled. Om een beeld te schetsen: de materialen die niet geschikt zijn voor recycling passen in een bigshopper!

« Terug
Chat
Vekoop nu je auto