Wat gebeurt er met uw sloopauto? Het recycling proces nader uitgewerkt.

Solliciteren
  • Functietype: 1
  • Locatie: Roosendaal
  • Geplaatst:

Van der Ven Auto’s B.V. is bij ARN (Auro Recycling Nederland) en STIBA (Branche organisatie) aangesloten om de hoeveelheid afval van sloopauto's drastisch te verminderen. Zie onderstaand nieuwsbericht over het verwerkingsproces van een sloopauto

PST (Post Shredder Technologie) uitgelicht: kunststofverwerking

ARN Recycling streeft naar een hoogwaardige recycling van shredderafval dit gebeurt met behulp van verschillende scheidingstechnieken. In deze en volgende nieuwsbrieven wordt steeds een van de scheidingstechnieken nader toegelicht.

De kunststofverwerking bestaat uit twee aparte processen, de voorscheiding en de kunststofscheiding. Bij de voorscheiding vindt de voorbereiding plaats voor de daadwerkelijke kunststofscheiding waar de kunststof gescheiden wordt op soortelijk gewicht.

Tijdens de voorbewerking wordt het ijzerhoudend van niet ijzerhoudend materiaal gescheiden. Denk hierbij aan staal, roestvrij staal, koper, aluminium etc. Daarnaast worden lichte materialen als vezels, hout en papier uit de kunststofstroom verwijderd.

Het Proces

Bij de voorbereiding van de kunststofscheiding wordt de afvalstroom gewogen en worden er met een bovenband magneet de grootste stukken metaal uitgehaald. Daarna wordt de afvalstroom door een aantal machines geleid die de niet-kunststoffen voor een groot deel uit de kunststofstroom haalt. Naast de eerder genoemde bovenband magneet wordt de afvalstroom door een zig - zagshifter, cycloon, eddycurrent en een ballistische scheider geleid.

De machines

  • De bovenband magneet haalt magnetische materialen uit de kunststofstroom. Met de zig-zagshifter wordt niet plastic verwijderd doormiddel van een omhoog blazende luchtstroom. De Cycloon verwijdert materialen met behulp van een centrifuge effect.
  • De eddycurrent is een machine die wordt gebruikt om alle niet magnetische metalen uit het materiaal te halen. Dit gebeurt door de geleidende metalen tijdelijk magnetisch te maken en daarna met afstotende magnetische krachten uit de stroom te halen.
  • De ballistische scheider is in wezen niet meer dan een schuin geplaatste transportband waarmee bolvormige delen uit het materiaal worden gehaald. Het gaat hierbij voornamelijk om kogels uit kogellagers en samengeklonterd materiaal dat in eerdere scheidingsstappen niet is verwijderd.

Het materiaal

Het materiaal dat overblijft bestaat voor ongeveer circa 90% uit kunststoffen, met een maximale grootte van zo’n 40 mm. De kunststoffen die overblijven zijn de zogenaamde industriële kunststoffen. Dit is een mengsel van diverse soorten kunststoffen in uiteenlopende kleur. De belangrijkste kunststofsoorten zijn: PP, PE, ABS, PS, PVC, PET en rubbers.

De overige 10% bestaat uit snippers staal, roestvrij staal, koper, aluminium. Verder bevinden zich kleine hoeveelheden glas en vezels, hout, papier, folie, enzovoort in het materiaal.

Om de eindproducten uit de fabriek zo zuiver mogelijk te kunnen afleveren zijn er verschillende scheidingstecnieken nodig. Daarnaast onderzoekt ARN Recycling hoe de materialen aan het einde van het scheidingsproces zo schoon mogelijk gemaakt kunnen worden.

Bron: Auto Recycling Nederland

Bedrijfsomschrijving

Van der Ven Autorecycling B.V. is een professioneel fullservice bedrijf in de Automotive branche. Wij zijn toonaangevend op het gebied van duurzame autorecycling op landelijk niveau en daarbuiten. Hiervoor hebben wij dan ook diverse certificeringen en erkenningen in ontvangst mogen nemen. Zo stimuleert Van der Ven Autorecycling het ‘groen’ en betaalbaar alternatief repareren door het internationaal uitleveren van gebruikte carrosserie- en technische kwaliteitsonderdelen. Deze onderdelen worden gedemonteerd van onze demontageauto’s. Daarnaast hebben wij sinds 2019 onze auto parts selfservice genaamd Venyard. Hier worden onderdelen tegen lage prijzen verkocht. De klant dient zelf zijn onderdelen te demonteren. Dit concept is uniek in Nederland! Tot slot verkopen wij Occasions, Schadeauto’s en bieden wij diverse oplossingen aan voor de Export van voertuigen.


Solliciteren

« Terug